Nihayet Nisan 2022
Nihayet Nisan 2022
MEVLİD İÇİN BİR SAYGI DURUŞU
Dünyada bu denli çok ve yaygın olarak okunan pek az şiir vardı. Süleyman Çelebi’nin Mevlid’inden
bahsediyoruz. Sadece Anadolu’da değil, Balkanları ve Kafkasları da içine alan geniş bir coğrafyada,
doğum, evlilik, ölüm, sünnet gibi türlü vesilelerle, yüzyıllarca okunan bir şiirdi bu. Bu şiir bize birkaç şeyi
birlikte gösteriyor: Öncelikle, milletimizin Peygamber Efendimiz’e olan sevgisini. Çünkü şiir onun
doğumuna, hayatının çeşitli evrelerine dair çok mutena, çok hürmetli bir dille akıp gidiyor. Bir başka şey,
bu metin, Anadolu’da tamamen yerleşip artık başka bir yere gitmeyeceğimize dair bir kararlılığın da
ifadesi. Bununla birlikte Mevlid’in giderek daha az okunduğunu, törenlere daha az konu edildiğini
görüyoruz. Nihayet, bu sayıda Mevlid’e olan bugünkü bakış açımızı, değişimin nedenlerini masaya
yatırıyor.
Dosya, Bilal Kemikli’yle yapılan söyleşiyle açılıyor. “Mevlid Bizi Millet Yapan Metindir” başlığı
taşıyan söyleşi de Kemikli, Mevlid’in yazıldığı süreci ve bugünkü durumu değerlendiriyor.
Fatma Gül Temel Ağçoban da Osmanlı’daki Mevlid kültürüne temas ediyor. Nuran Ürkmez ise
Osmanlı’nın yıkılıp, cumhuriyetin kurulduğu süreçten 1940’lara kadar Mevlid’in devlet ve toplum
için ne ifade ettiğine temas ediyor. Ardından Nihayet ekibinin mevlidhan hafız Mustafa
Başkan’la yaptığı söyleşi yer alıyor. Başkan, mevlidhan olma sürecini, 1960’lar ve 1970’ler
Türkiyesi’ndeki Mevlid algısını aktarıyor. Abas Yahya Balkanlar’daki, Samir Babaoğlu ise
Kafkasya’daki Mevlid geleneğine odaklanıyor. Mehmet Erken ise bugünkü Mevlid algısını
masaya yatırıyor. Aleyna Ayan’a söyleşi veren yönetmen Murat Pay da mevlidin meşkine
odaklandığı Maşukun Nefesi isimli filmini çekmeye nasıl karar verdiğini anlatıyor. Mevlidi bir
ritüel olarak ele alan Ayşe Şahin, yazısında mevlid türlerinden ve törenlerinden bahsediyor.
Dosya, Kübra Kuruali Yaşar, Merve Akbaş ve Aleyna Ayan da Eminönü’ne giderek mevlid
alışverişinin piyasasını araştırmasıyla sonlanıyor.
Nihayet bu ay ikinci bir dosyayla “2022 Türk Kültür Başkenti” olan Bursa kültürünü de çeşitli
yazı ve söyleşilerle inceliyor.
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, Kübra Kuruali Yaşar’a verdiği söyleşide
Bursa’nın kadim Türk geleneğindeki yerini anlatıyor. Mustafa Kara da “Türk Dünyası Kültür
Başkenti Bursa’da Tasavvuf Kültürünün Macerası” başlıklı yazısıyla kentin tasavuuf kültürüne
odaklanıyor. Merve Akbaş, Bursa’nın mimari yapılarıyla Türk kültürü arasındaki bağı anlatırken,
Aleyna Ayan “sarayın ambarı” olarak anılan kentin mutfağını masaya yatırıyor.
Nihayet’in Kayıtlar, Hayat Memat ve Kültür Atlası sayfalarında da okuru birbirinden önemli
yazılar bekliyor.
Mustafa Özel, “Uygarlığın Yaktığı Uluslar” başlıklı yazısında Ukrayna ve Rusya arasındaki
savaşı yorumluyor.
Cihan Aktaş, metaverse dünyasını “Trenin Gara Girişi Paniği” başlığı altında masaya yatırıyor.
Kübra Kuruali Yaşar, yeni filmi Flaşbellek vizyona girmek üzere olan Derviş Zaim’le bir
söyleşi sunuyor.
Zeynep Özel, Kudüs’te geçirdiği bir Ramazan ayını anlatıyor.
Sümeyye Kuşakcı, Teoman Duralı’yı ve düşüncelerini Viyana’da yaptıkları dersler üzerinden
inceliyor.
“Evrak-ı perişan arasında” serisine devam eden Necati Tonga ise “İlhan Berk’in İstanbul
Yazıları-2” başlığı altında şairin İstanbul’la olan sevgisini yorumluyor.
Tahsin Yıldırım, Zavallı Necdet kitabın yazarı Saffet Nezihi’nin hayatını kaleme alıyor.
Ali Emre Özyıldırım ise Cahit Sıtkı Tarancı’dan Feridun Fazıl’a, Şûkufe Nihal’den Ahmet
Hamdi Tanpınar’a uzanarak bir metin tamirinin macerasını kaleme alıyor.
Mustafa Olgun ise “Rastlaşmalar” başlığı altında Sudan’a dair fotoğraflı izlenimlerini sunuyor.